close
تبلیغات در اینترنت
لباسی که به انسان زینت می بخشد!
loading...

مطالب اینترنتی

مفیدستان: در مواردی حیا؛ پسندیده و رفتاری عاقلانه است؛ مانند حیای از خود، حیای از خدا و فرشتگان، حیا از دست‌درازی پیش مردم، حیا از عیب و خلاف‌کاری در طول عمر و حیا در روابط نامحرمان. اما در مواردی حیاورزیدن بجا و پسندیده نیست؛ مانند حیا در بیان حق یا در بیان احکام شریعت، حیا در ترک اعمال نیک یا در آموختن علم، حیا در عذر خواهی و… به هر حال باید به این فضیلت اخلاقی در تمام ابعادش توجه شود که چنین توجهی موجب پاکسازى فرد و جامعه می‌گردد. فرآوری:  آمنه اسفندیاری ـ بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان…

لباسی که به انسان زینت می بخشد!

وبلاگ بازدید : 22 یکشنبه 03 بهمن 1395 نظرات ()



مفیدستان:

در مواردی حیا؛ پسندیده و رفتاری عاقلانه است؛ مانند حیای از خود، حیای از خدا و فرشتگان، حیا از دست‌درازی پیش مردم، حیا از عیب و خلاف‌کاری در طول عمر و حیا در روابط نامحرمان. اما در مواردی حیاورزیدن بجا و پسندیده نیست؛ مانند حیا در بیان حق یا در بیان احکام شریعت، حیا در ترک اعمال نیک یا در آموختن علم، حیا در عذر خواهی و… به هر حال باید به این فضیلت اخلاقی در تمام ابعادش توجه شود که چنین توجهی موجب پاکسازى فرد و جامعه می‌گردد.

فرآوری:  آمنه اسفندیاری ـ بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

حیا

یكی از صفات پسندیده ی نفسانی كه اثر زیادی بر روی حوزه های مختلف زندگی اخلاقی ما دارد حیاست که موجب خودداری از انجام کارهای ناپسند در انسان می شود. در روایات اسلامی؛ به دو صفت خداوند متعال، اشاره شده است، یکى قدرت خداوند و دیگرى نزدیکى او که نشان از آگاهى پروردگار عالم از رفتار انسانها دارد. آن‌گاه، قدرت، عامل ترس دانسته شده و نزدیک بودن و آگاهی خداوند، عامل حیا و شرم. بنابر این، عامل برانگیختن ترس، توجّه قدرت خداوند است و عامل برانگیختن حیا، آگاهى و نظارت خداوند. بنابراین جایگاه و اهمّیت حیا در نظام تربیتى اسلامى تا آنجاست که خداوند متعال قبل از اینکه مردم را به ترس فرا بخواند به حیا فراخوانده است.

اقسام حیا

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) حیاء را دو قسم کرده و فرموده اند: “حیاء بر دو قسم است حیاء عاقلانه و حیاء احمقانه. حیاء عقلانى ناشى از علم و حیاء احمقانه ناشى از جهل است” (کافی، ج ۳، ص ۱۶۶)

حیاء مذموم، همان کم رویى است که ناشى از ضعف نفس و نشانة حقارت درونى است. امام علی(علیه السلام) یکى از آن موارد را حیا و شرم از فراگیرى علم مى داند و مى فرماید: “هیچ کس حیا نکند از این که اگر چیزى را نمى داند یاد بگیرد” (نهج البلاغه، فیض الاسلام، قصار ۷۹) در این صورت حیاء و شرم موجب انحطاط فکرى و عامل رکود و عقب افتادگى انسان مى شود. امام علی(علیه السلام) مى فرماید: “ترس همراه زیان و حیاء به نومیدى پیوسته است” (بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۳۳۷)

اما حیاء ممدوح با عفت و بزرگوارى نفس آمیخته شده است تا جایى که امام صادق (علیه السلام) آن را رأس مکارم اخلاق مى داند. (میزان الحکمه، ج ۱، ص ۷۱۷)

اگر انسان برای خود ارزش قائل شود وقتی به محاسبه می نشیند، شرم می کند که چرا خود را به ارزانی فروخته است، چرا شخصیت خود را در برابر متاع دنیا ضایع کرده است و یا چرا بدون دلیل به فردی التماس کرده است و یا چرا عملی را انجام داده که وارستگی و تقوای او را زیر سؤال برده است؟

این حیا عامل بازدارنده از گناه است. امام علی (علیه السلام) مى فرماید: “حیاء انسان را از انجام کار زشت باز مى دارد” (میزان الحکمه، ج ۱، ص ۷۱۷)

قرآن مجید دختر شعیب (علیه السلام) را براى داشتن چنین صفتى مى ستاید و مى فرماید: “یکى از آن ها (در برابر موسی) با شرم و حیا قدم بر مى داشت” (قصص آیه ۲۵)

حیاء دختر شعیب، همان شرم از مواجهه با نامحرم بوده است. این حیا قطعاً به پاکدامنى کمک خواهد کرد. امام علی(علیه السلام) مى فرماید: “عفت به اندازة شرم و حیاى انسان است” (غررالحکم، ج ۴، ص ۳۱۲)

البته باید حد و مرز این حیا را شناخت تا به صورت افراطى در نیاید که زیاده روى در این بخش نیز مذموم است چون در زندگى انسان با اجتماع سر و کار دارد و قطعاً با نامحرم مواجه مى شود. اگر حیا و شرم بیش از اندازه شد چه بسا به ترس از مردم منتهى مى شود و زمینة گوشه گیرى را فراهم مى کند.پس حیا به این نیست که انسان سرش را به زیر بیندازد اگر در بین مردم چنین گفته شده منظور آن است که به نامحرم نگاه آلوده نشود.

حیا در کلام

کلام و گفتار هر فردی در حقیقت نشانگر بسیاری از نیات و مقاصد فرد است. این کار فرد برای مطلبی که در نظر دارد، زیباترین گفتار را برمی گزیند بیانگر عفت کلام اوست.

 قرآن کریم در آیه ی ۵۳ سوره اسراء می فرماید: «قُل لِعِبادی یَقُولُوا الَّتی هِیَ أحسَنُ» به بندگان من بگو که به بهترین نحو سخن بگویند.

 گاهی یک لفظ نامناسب ممکن است دلی را بشکند چه بسا تخم کینه را در آن بنشاند و منجر به دشمنی و بروز اختلافات زیادی شود. الفاظی که در سخنان ما به کار می رود، هم می تواند الفاظی پی برده و خالی از ادب باشد و هم الفاظی کاملاً کنایی و زیبا همراه ادب. به همین جهت است مسائلی که ذکر آنها قبیح است اسامی کنایی زیادی دارد. این امر نشانگر آن است که انسان به طور فطری به حیای در کلام پایبند است.

امام علی (علیه السلام) یکى از آن موارد را حیا و شرم از فراگیرى علم مى داند و مى فرماید: “هیچ کس حیا نکند از این که اگر چیزى را نمى داند یاد بگیرد” (نهج البلاغه، فیض الاسلام، قصار ۷۹)

جایگاه حیا در زندگی اولیای خدا

آورده اند كه نابینایی مادرزاد بود در زمان حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم ، نام وی عبدالله ام مكتوم . روزی به در خانه رسول صلی الله علیه و آله و سلم آمد و صدا کرد. رسول صلی الله علیه و آله و سلم گفت: داخل شو. فاطمه علیها السلام برخاست و به درون خانه رفت تا آن مرد کور بیرون رفت. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای فاطمه ! او که تو را نمی دید. گفت : ای ! پدر بزرگوار! اگر او مرا نمی دید، من که او را می دیدم . چنانكه حق تعالی نیز مردان را از نگاه کردن نامحرم نهی كرده و گفته است: قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم ؛ زنان را نیز نهی كرده است و گفته كه : قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: حمد خدای را كه مردان و زنان ما را جمله عالم و دانا گردانیده است.

کلام آخر: 

از امتیازات مهم دین الهی آن است که با فطرت انسانها منطبق است و یکی از امور فطری شرم و حیاست که هم از نظر عقلی و هم در آموزه های دینی جایگاه مهمی دارد.

حیای از خود نیز جایگاه ویژه ای در دین دارد، اگر انسان برای خود ارزش قائل شود وقتی به محاسبه می نشیند، شرم می کند که چرا خود را به ارزانی فروخته است، چرا شخصیت خود را در برابر متاع دنیا ضایع کرده است و یا چرا بدون دلیل به فردی التماس کرده است و یا چرا عملی را انجام داده که وارستگی و تقوای او را زیر سؤال برده است؟ و از آن مهمتر حیا از ساحت پروردگار است. همان گونه که از حضور دیگران شرم می شود و برخی از کارها انجام نمی گردد، باید ازمحضر الهی شرم کرد و از انجام معاصی پرهیز کرد.


منابع: 

داستان عارفان/کاظم مقدم

سایت اندیشه قم

سایت پاسخگو

سایت اسلام کوئیست

سایت دکتر سید محسن میرباقری



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان


عبارات مرتبط با این موضوع

وظایف شوهر نسبت به زن سرپرستی خداوند حکیم در قرآن کریم می فرمایند الرّجالُ قوامون علی النساء… مردان پژوهش در هنر اصیل معماری اسلامی ایرانی اصل حاکم …مقدمه آداب و رسوم و ضوابط معماری چگونه تعیین می‌شود؟ شارع مقدس اگر قالب معماری می جام نیوز خانمشماره بدم؟از ماست که بر ماست هر فعلی که از انسان سر می زنه واسه دیگران یه پیام و مفهومی دارهتعبیر خواب از راه آیات و روایات معراج سماموسیکی از راه های تعبیر خواب، مراجعه به آیات قرانی و روایات به ویژه روایات معراجی پیامبر بوستان حجابآیات زیادی از کلام الله مجید به حضرت فاطمهسلام الله علیها اشاره دارد که سوره کوثر از امیرالمومنین علیع اخلاق فردي امام علی ع خداحافظ اي کوفه اي شهر غم که درکام من کرده اي زهر غم خداحافظ اي سجده گاه علي که چشم تو مقاله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیاز آنجا که مقوله پوشش و لباس منحصر به انسان است، لذا از جمله مسائلی است که انسان وبلاگ دوستان سوالات درس به درس دینی سال سوم …به نام خالق هستی سلام من محمد جواد سلیم زاده ،دانش آموز سال سوم دبیرستان تیزهوشان تاریخی فرهنگی قرآنی تقوی و متقین …سایت جدید تاریخی فرهنگی قرآنی تقوی چیست؟ تقوی از ریشه وقی حالت خویشتن داری نقد شبهات مطرح شده از سخنرانی سید حسن آقامیری …نقدشبهاتمطرحشدهازسیدوقتی که از مسیر ولایت بیرون میای این میشه دیگه هرکس به یه نحوی زده تو جاده خاکی و هر کس وظایف شوهر نسبت به زن سرپرستی خداوند حکیم در قرآن کریم می فرمایند الرّجالُ قوامون علی النساء مردان، سرپرست و پژوهش در هنر اصیل معماری اسلامی ایرانی اصل حاکم بر معماری مقدمه آداب و رسوم و ضوابط معماری چگونه تعیین می‌شود؟ شارع مقدس اگر قالب معماری می‌داد جام نیوز خانمشماره بدم؟ از ماست که بر ماست هر فعلی که از انسان سر می زنه واسه دیگران یه پیام و مفهومی داره امیرالمومنین علیع اخلاق فردي امام علی ع خداحافظ اي کوفه اي شهر غم که درکام من کرده اي زهر غم خداحافظ اي سجده گاه علي که چشم تو مانده تعبیر خواب از راه آیات و روایات معراج سماموس یکی از راه های تعبیر خواب، مراجعه به آیات قرانی و روایات به ویژه روایات معراجی پیامبرص است وبلاگ دوستان سوالات درس به درس دینی سال سوم دبیرستان به نام خالق هستی سلام من محمد جواد سلیم زاده ،دانش آموز سال سوم دبیرستان تیزهوشان شهید بوستان حجاب آیات زیادی از کلام الله مجید به حضرت فاطمهسلام الله علیها اشاره دارد که سوره کوثر از جمله تست هوش و روانشناسی آیا تا به حال شنیده اید که می گویند عدد تقدیر فلانی مثلا است یا و آیا تا به حال درصدد این تاریخی فرهنگی قرآنی تقوی و متقین درقرآنويژگي هاي سایت جدید تاریخی فرهنگی قرآنی تقوی چیست؟ تقوی از ریشه وقی حالت خویشتن داری دین وزندگی تایباد به همه ی دانش آموزان دوم ، سوم و چهارم پیشنهاد میدم حتماً در این آزمون که به صورت آنلاین و حمله شیر به انسان حمله گرگ به انسان حمله حیوانات به انسان حمله نهنگ قاتل به انسان فيلم حمله ي شير به انسان حمله پلنگ به انسان تجاوز حیوان به انسان حمله تمساح به انسان

مطلب لباسی که به انسان زینت می بخشد! در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :لباسی که به انسان زینت می بخشد!
http://mofidestan.ir/%d9%84%d8%a8%d8%a7%d8%b3%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d8%b2%db%8c%d9%86%d8%aa-%d9%85%db%8c-%d8%a8%d8%ae%d8%b4%d8%af/
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 30
  • بازدید سال : 517
  • بازدید کلی : 1,238